Het maken van interne links om je website te verbeteren is iets waar weinig SEO bedrijven mee bezig zijn. Het maken van goede content en de juiste interne links naar de juiste pagina’s zorgt ervoor dat Google je website gemakkelijk kan indexeren. Het opbouwen van een gemakkelijke navigatie en het zorgen dat je website logisch is opgedeeld zal je vindbaarheid in Google een boost geven. Laten we dit stap voor stap doornemen:
Content verversen en updaten
Het updaten van de content van je website eens in het jaar is een uitstekende manier om je pagina’s opnieuw te laten indexeren. Het laten indexeren van je content is erg belangrijk. De content moet wel een aanvulling zijn. Dit kan je tegenwoordig gemakkelijk doen met AI, door nieuwe afbeeldingen te maken bijvoorbeeld. Het update van je content met nieuwe afbeeldingen is een manier om ervoor te zorgen dat Google je content gaat waarderen. Mocht je nu voor alle content op je website stock foto’s gebruiken die al 1000x gebruikt zijn door andere websites dan kan het ervoor zorgen dat als je dit update je hoger in de zoekresultaten terecht.
- Keyword-onderzoek voor interne links: Voordat je interne links toevoegt, is het nuttig om te onderzoeken welke zoekwoorden relevant zijn voor de pagina waarnaar je linkt. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner om populaire zoektermen binnen je niche te vinden en gebruik deze om je interne ankerteksten te optimaliseren. Je kan met interne links een stuk aggresiever zijn met de anchors dan met backlinks op andere websites.
- Gebruik beschrijvende ankerteksten: Zorg ervoor dat de tekst die je gebruikt voor interne links relevant en beschrijvend is. Vermijd algemene termen zoals “klik hier” en kies in plaats daarvan specifieke woorden of zinnen die de inhoud van de gelinkte pagina nauwkeurig beschrijven. Dit is belangrijk, omdat je op je binnen je eigen website hier geen rekening hoeft te houden met spam of iets dergelijks. Het is puur omschrijven waar de pagina over gaat. Dat kan je een stuk agressiever doen dan met backlinks.
- Interne linkhiërarchie: Bouw een logische hiërarchie van interne links op, waarbij belangrijke pagina’s diepgaander worden gelinkt vanaf hoofdpagina’s. Dit helpt zoekmachines om de structuur van je website te begrijpen en de waarde van verschillende pagina’s te beoordelen.
- Gebruik van breadcrumbs: Implementeer breadcrumbs op je website om bezoekers te helpen navigeren en zoekmachines te laten zien hoe pagina’s onderling verbonden zijn. Dit kan de gebruikerservaring verbeteren en het indexeren van je website door zoekmachines vergemakkelijken.
- 301 redirects voor dode links: Controleer regelmatig op dode links op je website en stel 301 redirects in om bezoekers naar relevante pagina’s te leiden. Dit helpt niet alleen bij het behouden van de gebruikerservaring, maar het zorgt er ook voor dat de linkwaarde behouden blijft.
- Optimaliseer afbeeldingen voor zoekmachines: Naast het actualiseren van de tekstuele content, is het ook belangrijk om afbeeldingen te optimaliseren. Geef afbeeldingen relevante bestandsnamen en gebruik alt-tekst om zoekmachines te laten weten waar de afbeeldingen over gaan. Dit kan bijdragen aan een betere vindbaarheid in de zoekresultaten.
- Gebruik van gerelateerde contentsecties: Voeg secties met gerelateerde content toe aan je pagina’s om gebruikers te helpen bij het ontdekken van meer relevante informatie op je website. Dit kan niet alleen de betrokkenheid van gebruikers vergroten, maar ook de interne linkstructuur versterken. De makkelijkste interne links zijn de gerelateerde artikelen onderaan een pagina of in het midden van de content. Als je hiermee 5-10 artikelen kan koppelen aan een andere blog zorgt het ervoor dat Google je blog berichten nog meer autoriteit gaat toekennen.
Welk effect hebben interne links op je website?
Het toevoegen van interne links zorgt ervoor dat google je website gemakkelijker kan crawlen. Google wil zo min mogelijk moeite hoeven te doen om je website goed in kaart te brengen. Daarom is het van belang dat je interne links goed staan en verwijzen naar relevante content. Als google een interne links van je website volgt en hij komt uit op een pagina die daar helemaal niet overgaat, dan kost het extra energie om deze pagina in te delen in een andere categorie en hem volledig te indexeren.
De doelstelling van een klant kan zijn om het betaalde verkeer te verkleinen en het organische verkeer te vergroten. In het onderstaande voorbeeld is dat iets wat ik aan het realiseren ben voor een klant. Voor deze klant zijn we nu bezig om de organische zoekers te vergroten, zodat het budget van de Google ads naar beneden kan. De kosten voor Google Ads en Sociale media advertenties zijn de afgelopen jaren gestegen met 80% gemiddeld. 1000 Vies op een sociale media post waren enkele jaren geleden 6 euro in deze niche. Op dit moment betaal je gemiddeld 16 euro voor dezelfde 1000 weergave…
Ik verwacht dat in de toekomst deze kosten aanzienlijk zullen stijgen, omdat in de zoekresultaten de pagina’s die organisch ranken steeds lager terecht gaan komen. Dit is een gevolg van het redesign van de pagina’s en de ontwikkeling die Google aan het doormaken is.
Hoe kan je Google ads kosten verlagen?
Daarom adviseer ik alle klanten om de focus te verleggen van betaalde advertenties op specifieke grote zoekwoorden te verleggen naar longtail zoekwoorden. Indien je hiermee 1000 bezoekers per maand kan trekken, dan kan je deze bezoekers importeren in je google ads campagne, als deze bezoekers daarna weer gaan zoeken naar hetzelfde onderwerp of iets wat gerelateerd is aan de diensten die jij aanbied als bedrijf zal je voor deze zoekers minder kosten gaan maken, waardoor je veel meer traffic uit je Google ads kan halen met dezelfde kosten.
Een bezoeker die al een keer op je website is geweest, raakt sneller vertrouwd ermee. Hij zal dan ook sneller geneigd zijn om een offerte of afspraak te maken. Hieronder een afbeelding waarbij je kan zien dat het aantal betaalde zoekers is gedaald met 20% de afgelopen 28 dagen. Dit patroon gaan we voor deze klant doorzetten. Wil je dit als bedrijf ook realiseren, dan kan ik voor je doen. Neem contact op met mij via het contact formulier of het emailadres: info@1704media.nl.
Positieve effecten van interne Links
Als een bezoeker op je pagina komt en vervolgens doorklikt naar een ander artikel. Dit is een ontzettend positief signaal voor Google dat de content die op de pagina staat relevant is voor de bezoekers. Relevantie en autoriteit wordt door je bezoekers gegeven en niet door Google. Daarom is het ontzettend belangrijk dat je content geoptimaliseerd is zodat bezoekers niet direct wegklikken van je pagiina, maar blijven scrollen en doorklikken. Hieronder nog even een opsomming van enkele voordelen van het toevoegen van interne links.
- Verbeterde navigatie: Interne links helpen gebruikers om gemakkelijker door je website te navigeren, waardoor ze sneller vinden wat ze zoeken. Een goed gestructureerde website met relevante interne links kan de gebruikerservaring aanzienlijk verbeteren.
- Verhoogde indexering en crawlbaarheid: Door interne links toe te voegen, geef je zoekmachines zoals Google meer wegen om je website te crawlen en te indexeren. Dit kan leiden tot een betere zichtbaarheid in de zoekresultaten.
- Verhoogde autoriteit van pagina’s: Wanneer je belangrijke pagina’s intern linkt vanaf andere pagina’s met een hoge autoriteit, geef je die pagina’s een boost in termen van zoekmachine-rankings. Dit helpt zoekmachines om de waarde van verschillende pagina’s op je website te begrijpen en te waarderen.
- Diepere contentontdekking: Interne links kunnen gebruikers helpen bij het ontdekken van andere waardevolle content op je website die ze anders misschien zouden missen. Dit kan de betrokkenheid van gebruikers vergroten en hen aanmoedigen om langer op je website te blijven.
- Verlaagde bouncepercentages: Door gebruikers te voorzien van relevante interne links, kun je het bouncepercentage van je website verlagen. Als gebruikers gemakkelijk andere relevante pagina’s kunnen vinden, zijn ze minder geneigd om direct weg te klikken nadat ze één pagina hebben bezocht.