Sociale Media 2.0: De 8 Grootste Verschuivingen die Zaken Zullen Veranderen
Stel je voor: sociale media, zoals je die nu kent, staat op het punt radicaal te transformeren. Voor merken, makers en iedereen die content gebruikt om een bedrijf op te bouwen, staan we aan de vooravond van een nieuw tijdperk. Het goede nieuws? Er liggen tal van nieuwe kansen voor het grijpen die voorheen ondenkbaar waren. Ik spendeer mijn dagen aan de absolute grens van content en marketing, en met miljoenen volgers en miljarden views onder mijn riem, begin ik patronen en trends te herkennen die de gemiddelde persoon ontgaan, maar die enorme mogelijkheden bieden.
In dit artikel duik ik in de acht grootste verschuivingen op het gebied van sociale media en content die ik de komende jaren verwacht. Ik ontleed zowel de strategie als de exacte tactieken die je nú al kunt inzetten om hiervan te profiteren.
1. Van Kunstexpositie naar TV-Netwerk: De Nieuwe Contentstrategie
De eerste verschuiving is een gigantische en zal de social media-handboeken voor alle merken en makers de komende jaren drastisch beïnvloeden. Dit is een transformatie in de contentstrategie: van kunstexposities naar tv-netwerken.
De Oude Aanpak: De Kunstexpositie
In het vorige tijdperk benaderden de meeste merken sociale media als een soort kunstexpositie. Ze hadden een hoofdaccount (@Merknaam) waarop ze zorgvuldig gecureerde en esthetische content plaatsten, voornamelijk over hun producten, klanten en merkwereld, uitsluitend met ‘on-brand’ afbeeldingen. Dit ‘hero’-account was hun enige account, vaak beheerd door een interne social media-coördinator die achter de schermen opereerde. Niemand wist wie die persoon achter de schermen was. Deze aanpak vormde de kern van de social media-strategie van veel merken, en velen volgen dit “kunste xpositie”-draaiboek nog steeds.
De Nieuwe Aanpak: Het TV-Netwerk
Maar de merken die vandaag de dag voorop lopen, doen iets totaal anders. Hier ligt de enorme kans. Ik noem dit de ’tv-netwerk’-benadering van sociale media. Zo werkt het:
Elk merk heeft nog steeds één ‘voordeur’-account (@merknaam) voor updates en esthetiek. Maar dit account is eigenlijk een schijnbeweging. Het is niet ontworpen voor groei; het dient meer als een social media-landingspagina met links voor zoekintentie en directe berichten. De ware kracht van deze nieuwe strategie zit in het feit dat elk merk minimaal één R&D-account heeft. Zie het als de contentinnovatieafdeling van het social team, het hoofdkwartier van de nieuwe social media-strategie.
Dit R&D-account wordt gerund door een social media-native van in de twintig, die ’terminaal online’ is en alle werkende social media-formats in de merk- en aanverwante ruimtes bestudeert. Elke post op dit R&D-account is een bewuste test, zonder beperkingen of regels. Het enige doel van dit account is het vinden van winnende formules. Dus, als merk heb je enerzijds de esthetische ‘kunstpagina’ die de gebruikelijke gang van zaken draait, en anderzijds, onder de oppervlakte, deze wetenschappelijk gebaseerde, experimentele R&D-pagina.
Zodra de R&D-pagina een succesvolle contenttest minimaal drie keer heeft laten werken, wordt dat format eruit gehaald en wordt er een nieuw, daarop gebaseerd kanaal gevormd. Dat nieuwe kanaal wordt vervolgens aan het algehele netwerk toegevoegd en toevertrouwd aan een gezicht van een maker of een social media manager, afhankelijk van of het format ‘face-based’ of ‘faceless’ is. Het is als een mini-geïncubeerde mediapost die wordt losgekoppeld. De meeste merken zullen ‘social pods’ hebben die deze nieuwe accounts beheren, waarbij elke pod meerdere van deze secundaire accounts kan aansturen.
Ik noem dit de tv-netwerkstrategie omdat merken sociale kanalen als een tv-netwerk gaan benaderen. Ze proberen een reeks pilotafleveringen uit, komen uiteindelijk tot een show die werkt, ‘greenlighten’ die show en bouwen er vervolgens een hele serie of kanaal omheen. Die shows worden series, die series worden kanalen, en die kanalen worden stations in het tv-netwerk. De grote visie is dat elk merk zijn eigen versie van een NBC of ABC bouwt, maar dan ‘socially native’ op de platforms waar hun klanten tijd doorbrengen.
Waarom dit nu werkt (en voorheen niet)
Deze strategie werkt in het nieuwe tijdperk en kon niet werken in het vorige tijdperk van sociale media, omdat we zijn verschoven van ‘volgen’ naar ‘voor jou’. ‘Volgen’ toonde content alleen aan mensen die je al volgden, waardoor je zo’n R&D-account niet kon runnen zonder volgers. Je zou geen zinvolle data kunnen verkrijgen als je helemaal vanaf nul begon. ‘Voor jou’ betekent dat de algoritmes goede content aan gebruikers zullen tonen, ongeacht hoeveel volgers je hebt. Dit is bij uitstek geschikt voor het testen van nieuwe ideeën vanaf dag één. ‘Voor jou’ betekent ook dat merken niet langer worden gestraft voor een mislukt contentexperiment. Want als iets niet werkt, staat het op een nieuw account en zullen hun bestaande volgers het nooit zien.
Praktisch Voorbeeld: Mannenpersoonlijke Verzorging
Laten we een voorbeeld nemen: je runt een merk voor mannenpersoonlijke verzorging, genaamd ‘Axel’ (zeep, shampoo, deodorant, baardartikelen). Je hebt je hoofdrekening (@Axel) voor esthetische beelden en productlanceringen. Zodra je echter UGC-stijl tests zou toevoegen, zou dit de feed verstoren en de targeting onduidelijk maken.
Dus vorm je in het geheim een R&D-account: @LexaTest (Axel achterstevoren, zodat niemand het weet). Dit account wordt beheerd door een ‘social engineer’ die vindingrijk content experimenten uitvoert. Deze engineer detecteert dat bij andere beautymerken ‘Get Ready With Me’ (GRWM)-formaten (iemand voor de badkamerspiegel die producten gebruikt) populair zijn. Ze beginnen dit te testen op het LexaTest-account en vinden een meer masculiene versie van de GRWM die aanslaat. Zodra dit experiment gevalideerd is, wordt het GRWM-formaat geëxtraheerd en een nieuw secundair merkaccount gecreëerd: @AxelRoutines. Dit account plaatst alleen herhaaldelijk GRWM-video’s. De crux is dat het aantal volgers van @AxelRoutines er niet toe doet; het gaat erom dat 1 op de 5 video’s viraal gaat. Wanneer dat gebeurt, klikken kijkers door naar de link of naar het hoofdaccount @Axel. Dit proces herhaal je steeds opnieuw.
Het @AxelRoutines-account zal uiteindelijk een kleine cult-aanhang ontwikkelen, meestal rond de maker die de GRWM-video’s post. Het R&D-account @LexaTest zal, na het uitrollen van de GRWM, weer teruggaan naar de tekentafel om naar andere formats te zoeken. Het doel als merk in de toekomst van sociale media is om zoveel mogelijk ‘verticalized, format-specific’ accounts onder je merkparaplu te hebben. Dit is hoe ‘social engineering’ er in het volgende tijdperk uit zal zien, allemaal mogelijk gemaakt door de ‘Voor jou’-algoritmes.
Er zijn vandaag de dag merken die een lichte versie hiervan doen met UGC-makers: ze betalen UGC-makers die nieuwe accounts aanmaken, posten, en de winnaars worden behouden. Maar er is een groot probleem: als de UGC-makers van koers veranderen, hun interesse verliezen, stoppen met posten of te groot worden, ben je dat verticale account kwijt. In plaats daarvan ligt de toekomst in merken die hun eigen portfolio van ‘owned accounts’ onder de merkparaplu opbouwen. Dit is waar de toekomst van sociale media naartoe gaat.
Kansen en Tactieken
Merken moeten erkennen dat dit de ultieme strategie is in het huidige tijdperk van sociale media. Het winnende draaiboek accepteert deze realiteit en werft vervolgens twee sleutelrollen aan:
- De Sociale Architect: De ‘maestro’ van het hele portfolio. Deze persoon kan creator content-pods aannemen, trainen en inzetten voor elk van de kanalen zodra ze worden uitgerold. Zij zijn de architect, de quarterback die het volledige portfolio beheert. Dit is wat de rol van ‘Head of Social Media’ zal evolueren naar mijn visie.
- De Sociale Wetenschapper: Dit is de persoon die de R&D-pod runt. Zij duiken diep in de materie, scannen allerlei content en identificeren patronen. Ze zijn buitengewoon goed in het identificeren van wat werkt, dit omzetten en testen voor jouw specifieke geval. Met deze twee rollen en slechts twee mensen kun je je bedrijf enorm opschalen met gratis organische content.
Een andere kans is er voor jonge, internet-native makers die willen leren hoe het content-spel daadwerkelijk wordt gespeeld, maar dan binnen een organisatie waar belangen op het spel staan en conversies ook daadwerkelijk in omzet kunnen worden omgezet. Dit is een geweldige kans. Deze rollen zullen uiterst lucratief zijn als je getraind bent in de volledige contentstack.
Als bedrijfseigenaar is de toekomst van content en marketing de belangrijkste plek om je leertijd in te investeren, want het verandert zo snel.
2. AI-Influencers: De Onzichtbare Kracht
De tweede grote social media-trend die eraan komt, zijn AI-influencers. Dit biedt een enorme kans voor mensen die in de aanval gaan.
Wanneer de meeste mensen ‘AI-influencer’ horen, denken ze aan een soort pseudo-menselijk personage, zoals Lil Miquela. Hoewel zij een persoonlijkheid heeft, zie je meteen dat het geen mens is. Er zal veel van dit type AI-karakterontwikkeling zijn, meer in de trant van Disney-stijl, waarbij je een karakter-IP opbouwt en daar vervolgens een franchise omheen bouwt. Dit kan goed werken, maar ik denk dat dit slechts het topje van de AI-influencer-ijsberg is.
Als ik aan AI-influencers denk, stel ik me mensachtige personages voor die niet van echte mensen te onderscheiden zijn. Ikzelf nu, bijvoorbeeld. Grapje, ik ben geen AI, beloofd. Maar als ik mezelf in een AI zou willen veranderen, is de technologie er bijna om dat te kunnen doen, met tools als Hedra of HeyGen voor de avatar, en Eleven Labs of Hume voor de stem. De technologie is heel dichtbij om jou het verschil niet meer te laten zien en mij een AI-avatar te kunnen laten zijn. Dit is de richting die het opgaat: niet van mensen te onderscheiden, menselijke AI-influencers. Ik verwacht dat sociale media vol zullen staan met deze AI-influenceraccounts. Ze zullen menselijk uitzien, menselijk klinken, menselijk lezen, menselijk praten en, het belangrijkste, de cultuur beïnvloeden als mensen.
De Kans: Twee AI-Influencers Per Merk
Elk merk zou twee soorten AI-influencers moeten bouwen. Laten we dit uitleggen met een voorbeeld: stel je bent een accountantskantoor dat belastingsoftware verkoopt aan kleine bedrijven. Een suf voorbeeld, maar het maakt duidelijk wat je moet doen.
- De Categorie-Evangelist: De eerste AI-influencer die elk bedrijf zou moeten maken, is een categorie-evangelist. Laten we hem in dit geval “Brian de Belastingaccountant” noemen. Je voert precies dezelfde creatieve strategie uit als de echte Brian de Belastingaccountant zou doen, maar je kunt zijn uiterlijk, stem, persoonlijkheid, voorkeuren, achtergrond en verhaal volledig naar wens invullen, omdat Brian niet echt is.
- De Kopende Kloon: Het tweede type AI-influencer-account dat ik zou maken, is de ‘koper-kloon’. Dit is strategisch minder voor de hand liggend, maar het zal enorm aanslaan. Voor dit voorbeeld zou je “Megan de Kleine Ondernemer” kunnen bouwen, die worstelt met haar bedrijfsfinanciën. In plaats van alleen het oplossingprofiel (de belastingaccountant) te bouwen, kun je ook het koperprofiel bouwen (de kleine ondernemer die hulp nodig heeft met haar belastingadministratie). Dit zal het vertrouwen van je kopersgroep (andere kleine ondernemers) vergroten, waar je vervolgens geld mee kunt verdienen.
Het mooie van AI-influencers is dat je ze letterlijk ‘on demand’ kunt printen. Je zou tientallen AI-influencers in elke categorie kunnen hebben. Ik schat in dat de technologie waarschijnlijk nog vier tot zes maanden verwijderd is van ‘game day ready’, waarbij je het verschil echt niet meer kunt zien. Ik voorspel dat elk bedrijf een reeks van deze AI-influencers zal hebben, en die zullen allemaal afzonderlijke accounts zijn die ook onderdeel zijn van het master-netwerk.
Voor bedrijfseigenaren: als dit de eerste keer is dat je van deze concepten hoort, zorg er dan voor dat je op de hoogte blijft van hoe AI en content samenkomen. Deze kruising van AI + content en AI + marketing is waar ik al mijn tijd aan besteed, omdat ik denk dat dit de grootste hefboom is om je bedrijf in de toekomst te laten groeien. Ik heb een gratis community gebouwd voor ondernemers, Wavy World, met trainingen over de toekomst van content. Er zijn meer dan 22.000 ondernemers die elkaar helpen met content en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen. Er is een gratis uitnodiging beschikbaar.
3. De Grote Divergentie: Creativiteit als Wapen
De derde verschuiving is de grote divergentie, en dit sluit aan bij hoe je sociale media zou moeten benutten zodra AI-content toeneemt. Zoals eerder genoemd, zou ik als merkeigenaar AI-influencers inzetten om elk klantprofiel te targeten. Naarmate merken en individuele makers dit doen en de totale hoeveelheid beschikbare content toeneemt, zullen we een convergentie zien naar dezelfde winnende formats.
Winnende formats zijn in essentie de visuele en verhalende structuren die gangbare patronen zijn in content die goed presteert. Als bijvoorbeeld vijf van de top 10 fitness-accounts allemaal dezelfde soort content maken, zal AI in staat zijn om patronen te matchen en zullen die AI-influencers ook dat type content gaan maken. Dit zal leiden tot een massale convergentie waarbij alles op de feed hetzelfde lijkt.
Maar met elke actie is er een gelijke en tegengestelde reactie. Zodra deze convergentie optreedt, voorspel ik een divergentie door de menselijke spelers die nog over zijn. In plaats van één gemeenschappelijk format, verwacht ik wilde kleuren, gekke structuren, experimenten en waanzinnige dingen die je nog nooit eerder hebt gezien. Want als de AI-feed convergeert naar één ding, zullen menselijke spelers alle reden hebben om te gaan experimenteren aan de randen.
Dit sluit over het algemeen aan bij het gesprek over menselijke smaak versus generieke AI. In wezen is smaak niets anders dan het vermogen om anders te zijn op een manier die nog steeds resoneert met mensen. Ik denk dat we deze grote divergentieteit zullen ingaan: een tijdperk van wilde experimenten en gekke dingen die werken omdat ze het enige zijn dat opvalt in de feed.
Een voorbeeld hiervan is comedian Andrew Schultz, die tijdens de pandemie een nieuw format introduceerde waarbij hij mensen vroeg hun telefoon te draaien. Dit stelde hem in staat om zijn mini-monologen en sketches beter te presenteren. Hij was de eerste die dat deed; een voorbeeld van wild experimenteren aan de randen. Stel je dat niveau van gekke experimenten nu eens duizend keer voor.
Grijp de Kans
Voor jou, de maker of het merk, ligt de grote kans in het vroegtijdig omarmen van deze divergentie. Gekke formats, wilde kleuren, dingen die misplaatst lijken in de feed. Dit gaat hand in hand met het eerder genoemde punt over tv-netwerken als strategie. Sociale R&D-wetenschappers zullen eindelijk de vrije hand krijgen om wilde ideeën te testen. De merken en makers die hier het vroegst mee beginnen, zullen rijkelijk beloond worden naarmate de feed begint te convergeren.
4. Makers in Residentie: De Toekomst van Bedrijfscontent
Stel dat je mijn ’tv-netwerk’-sociale strategie niet gelooft en denkt: “Nee, dat kan niet. Merken zullen altijd bij één account blijven.” Zelfs als dat waar is, zullen ze allemaal deze rol van sociale architect in huis halen om de manier waarop ze sociale media benaderen, volledig te transformeren.
Merken beginnen wakker te worden en in te zien dat sociale media geen reactieve reclamezuil is voor esthetische productfoto’s. Het is hun waardevolste groeikanaal dat daadwerkelijk geoptimaliseerd kan worden. Hierdoor beginnen grote bedrijven makers in huis aan te nemen, en ze betalen daar veel voor. Ik noem deze rol de “Creator in Residence”.
Twee grote recente voorbeelden hiervan zijn Starbucks, dat een wereldwijde koffie-maker aanneemt die de wereld rondreist om content te maken, en John Deere, dat hun allereerste Chief Tractor Officer aankondigde, een interne maker met een jaarsalaris van 175.000 dollar. Dit is nog maar het begin. Elk groot merk zal jonge, twintigers makers in huis nemen en hen carte blanche geven om hun social media-strategie van binnenuit opnieuw op te bouwen. Ze zullen stoppen met het betalen van te dure social media-bureaus en het in huis halen.
Wat is de Kans?
Als jij een internet-native, ambitieuze maker bent, kan dit je droombaan zijn: het content-spel leren op kosten van een ander, terwijl je je eigen accounts ernaast laat groeien. De beste manier om zo’n positie te bemachtigen, is door proactief content te maken op je eigen kanalen en de merken waarmee je wilt werken te taggen.
Een andere kans om van deze hele ‘Creator in Residence’-beweging te profiteren, is doen wat mijn vriend JT Barnett doet met Creator X. Hij runt een wervingsbureau dat merken helpt deze ‘Creators in Residence’ te vinden. Hij heeft een lange wachtlijst van klanten, zo goed is hij. Maar als je die wachtrij wilt overslaan en direct met hem wilt samenwerken, dan is er een link voor je. Dit is specifiek voor merken die zo’n interne maker als ‘Creator in Residence’ willen plaatsen.
5. De Content Funnel: Lange Content Formaten
De vijfde social media-verschuiving gaat over de content funnel en specifiek over lange contentformaten. De toekomst van organische content is eigenlijk gewoon een uitgebreide nurture-reeks, ontworpen om fans naar de langst mogelijke content te krijgen, want lange videocontent is het diepe water waar je fans echt transformeert in ‘forever buyers’.
Makers hebben ontdekt dat de beste manier om fans langs die funnel te laten stijgen, is door korte formats te gebruiken om ze in hun ecosysteem te krijgen, en ze vervolgens langzaam te voeden naar dingen zoals YouTube-kanalen, podcasts en andere lange shows. Dit is zo waardevol en werkt dankzij het concept van ‘content minuten’. Om een vreemdeling in een superfan te veranderen, moeten ze een bepaalde hoeveelheid minuten van jouw content consumeren. Lange shows verhogen dat totaal aantal minuten sneller, omdat mensen ze in blokken bekijken. De essentie is: als je wilt dat fans kopers worden, wil je dat ze zoveel mogelijk tijd met jouw content doorbrengen.
Merken beginnen nu pas te beseffen dat deze ‘short form to long form’-aanpak optimaal is. En het niet-zo-voor-de-hand-liggende punt hier is dat de ‘long form content format tail’ steeds langer wordt. Hiermee bedoel ik dat formats zoals live streaming en social shopping echt beginnen te boomen. Dit is het ‘long tail’ van het lange einde van content: short form, YouTube, podcast, livestream, social shopping aan de verre kant. En dit zijn formats waarbij fans de mogelijkheid hebben om urenlang interactie te hebben met hun favoriete merken van makers.
Ik zie platforms zoals Whatnot (social shopping in de VS), dat rechtstreeks uit Azië lijkt te komen, waanzinnige cijfers neerzetten. En ik denk dat we nog maar het topje van de ijsberg hebben gezien van wat B2B live streams en B2B social shopping echt zouden kunnen betekenen. Waarom zou je bijvoorbeeld, als je B2B SaaS verkoopt aan verzekeringsmaatschappijen, geen live show hosten waar je je klanten, CEO’s van verzekeringsmaatschappijen, uitnodigt om te praten over hun problemen en enkele producten in de branche te demonstreren? Deze gesprekken worden doorgaans achter gesloten deuren gevoerd, heel stijf. Maar ik denk dat zodra iemand doorbreekt in deze B2B live stream-ruimte, het enorm zal exploderen. Nogmaals, de reden dat deze super lange-form contentformaten zo goed werken, is puur de wiskunde van contentminuten.
Tactische Kansen
Voor merken: als je de eerste bent die één van deze contentformats (live streaming of social shopping) voor jouw categorie inzet, heb je volledig ‘greenfield’. Je kunt het format domineren. En voor makers die liever content op deze live, langere manier maken (streaming, social shopping), hebben we nog maar het oppervlak geschraapt van hoe de marktplaats van makers naar merken eruitziet voor die formats. Er is hier een enorme kans aan beide kanten. Sla deze super lange formats niet over. De merken die dit doorgronden, zullen rijkelijk beloond worden.
6. De Toekomst van Apparaten: Meer Dan Je Telefoon
De zesde social media-verschuiving gaat over de toekomst van apparaten, de daadwerkelijke hardware waarop we sociale media consumeren. Als iemand die het grootste deel van mijn tijd besteedt aan het helpen van bedrijfseigenaren om het social media-spel te winnen, is dit iets waar ik veel over nadenk.
Vandaag de dag consumeert bijna iedereen videocontent op een mobiele telefoon. Dat weten we allemaal. Maar in de komende 5 jaar denk ik dat we twee extra hardware-media zullen zien opduiken, naast de telefoon, en deze zullen elkaars tegenovergestelde zijn.
Eén ervan zijn AR-brillen. Meta was een pionier met de Meta Ray-Ban-banden. Google kondigde net hun AR-brillen aan. Ik weet zeker dat Apple rond 2030 AR-brillen zal uitbrengen. En er zijn talloze onafhankelijke bedrijven die proberen deze AR-smartglass-markt te kraken. Wat AR-brillen in essentie doen, is een oneindig scherm creëren. Wanneer je AR-brillen draagt, wordt de wereld een canvas en maakt de technologie in de bril alles tot het scherm. Zullen mensen verticaal video’s scrollen op AR-brillen? Ik denk het niet. De grote vraag is dus wat het nieuwe videomedia zal zijn dat voor dat formaat zal ontstaan. Niemand weet het nog precies, omdat we nog zo vroeg zijn.
Ik noemde dat er twee nieuwe apparaten waren die elkaars tegenovergestelde waren. AR-brillen zijn de ene, de telefoon zit in het midden. Wat is de andere? Aan de andere kant heb je OpenAI dat samenwerkt met Jony Ive om wat velen denken te zijn een schermloze puck te creëren. Stel je een gladde hockeypuck voor met een camera en geen scherm. Dit klinkt als speelgoed dat niemand zal gebruiken. Maar als dat ding populair wordt en de belangrijkste manier om ermee te consumeren enkel via audio is (omdat er geen scherm is), dan zal dit de manier waarop mensen over het maken van content moeten nadenken, volledig veranderen. Dit zijn de soorten dingen waar je als ondernemer aan wilt denken als je op zoek bent naar kansen.
Beide apparaten zullen op grote schaal op de markt komen. En dan heb je ook nog de telefoon. Dus nu zullen bedrijfseigenaren content moeten creëren voor drie modaliteiten, niet slechts één.
Tactiek en Opportuniteit
Wat is de tactische zet als je gelooft wat ik zeg? Wat is de kans? Zoals bij elk nieuw medium en format, ligt de echte kans voor de bedrijfseigenaren en makers die als eersten kunnen spelen en experimenteren met deze dingen zodra ze uitkomen. Ik probeer hier een van de eersten te zijn die je hierover vertelt. In dit geval is er geen onmiddellijke actie, want beide formats ondersteunen nog geen native content. Maar de kans en de actie is om constant te monitoren wanneer deze uitkomen en er dan op in te springen als ze dat doen.
7. De Toekomst van Productontwikkeling: Content Eerst
Social media- en contentverschuiving nummer zeven is eigenlijk groter dan alle andere. Dit gaat over de toekomst van productontwikkeling en de rol die sociale content daarin speelt. En ik heb hier nog niemand over horen praten.
Tot nu toe maakten bedrijven fysieke producten volgens deze algemene werkwijze:
- Ze keken naar wat de markt wilde.
- Dan brachten ze enkele weken door om met de fabriek een sample of prototype te ontwikkelen.
- Vervolgens probeerden ze dat initiële prototype op de markt te brengen om te zien of er tractie was.
- Die feedback gebruikten ze dan om het prototype te herhalen.
- Ze bestelden het product en begonnen daarna pas content te maken en te verkopen.
De algemene flow was dus: mock-up → sample product → content → herzien sample product → verkoop.
Dit proces heeft enkele nadelen. Het grootste is dat het bedrijf niet weet of de markt hun product daadwerkelijk zal kopen, terwijl ze al die weken en maanden en kosten investeren om prototypes te bouwen.
De toekomst van productontwikkeling, mede mogelijk gemaakt door AI, zal er iets anders uitzien. De werkwijze in de toekomst zal meer lijken op:
- Bedrijven zullen weer naar de markt kijken om te achterhalen wat ze willen.
- Dan zullen ze AI-productontwikkelingssoftware gebruiken om een product te ontwerpen met honderden varianten, automatisch.
- Vervolgens gebruiken ze AI-content om nepmodellen te creëren en de producten daarin te plaatsen. Ze maken dus content voordat het product is gemaakt.
- Ze gebruiken de data van die content om te achterhalen wat mensen daadwerkelijk willen.
- Daarna ontwerpen ze een sample en verkopen het uiteindelijk.
De flow wordt dus: mock-ups → content → sample product → verkoop.
Dit klinkt als een kleine verandering, maar het keert de productrisicocurve voor een bedrijf volledig om. Ze hoeven geen producten te maken totdat ze weten dat mensen ze zullen kopen. En die pre-productvalidatie wordt mogelijk gemaakt door de snelheid van AI-productontwerp en AI-content. Ik heb onlangs een video gemaakt over software die deze snelle AI-productontwikkeling doet, genaamd Virtue 3D, en het was behoorlijk verbazingwekkend. In slechts een paar dagen kan een merk honderden varianten maken en daar feedback op krijgen via AI-content, zonder een cent aan product te hoeven uitgeven.
De Oportuniteit
De kans hiervoor is vrij duidelijk. Als je fysieke producten maakt, wil je onmiddellijk beginnen met het gebruik van deze tools, zodat je alle tijd- en geldrisico’s in het proces kunt elimineren en die producten eerst kunt valideren.
8. Wereldbouw: De Toekomst van Immersieve Ervaringen
Sociale media en contentverschuiving nummer acht is wereldbouw, en dit is mijn absolute favoriet. We verschuiven van een tijdperk van afbeeldingen en video’s naar een tijdperk van interactieve en immersieve werelden.
Deze demo op het scherm kwam een paar weken geleden uit van een bedrijf genaamd 4DV uit China. Het is een innovatie in videocontent die een techniek genaamd “4D Gaussian Splatting” gebruikt, wat eigenlijk elke video verandert in een 4D immersieve ervaring waar een kijker in kan stappen. Zodra ik dit zag, realiseerde ik me dat de toekomst van internet voor makers en merken immersieve wereldbouw zal zijn. Maar dit is geen wereldbouw in de traditionele zin met vergelijkbare kleuren, lettertypen en grafisch ontwerp. Dit is wereldbouw, wat echte werelden betekent, plaatsen waar fans en klanten in kunnen stappen en zich in kunnen onderdompelen.
Dit voorbeeld van 4DV rendert in de browser. Je hebt geen extra hardware nodig, geen VR-brillen. Dit is direct op de computer. Maar als je nadenkt over de combinatie van dit type technologie met die AR-brillen, is alles mogelijk.
De Kans
De rode draad van de kans is dat het, als merk of maker, super waardevol is om aan de randen te zijn en een perspectief te hebben op dit soort opkomende technologieën zodra ze verschijnen. Voor een merk, en nogmaals, ik klink als een gebroken plaat, wil je deze vroegtijdig omarmen en een van de eersten zijn die met de nieuwe interface speelt. Voor een maker, als je snel veel geld wilt verdienen, ga dan gewoon naar merken die nog niet hebben nagedacht over wereldbouw en word een “wereldontwerper”, waarbij je met hen samenwerkt om werelden te creëren.
Ik geef toe, veel van de dingen die ik in dit artikel noemde, zijn erg futuristisch. Dingen beginnen te floreren, maar ze zijn nog niet allemaal zover. De strategieën zoals tv-netwerken werken nu al, maar sommige dingen, zoals de toekomst van hardware, de AI-puck, immersieve wereldbouw, zijn nog maar het topje van de ijsberg van wat deze dingen mogelijk kunnen zijn. Zoals ik al zei, mijn doel met dit kanaal is om je zowel expliciete tactieken te geven om je content morgen beter te maken, als om de strategie en visie te schetsen van waar het heen gaat, zodat je een voorsprong hebt. Maar als je een fan bent van mijn video’s, weet je dat als we aan het einde van de lijst in de titel komen, we nooit helemaal klaar zijn. Er zijn altijd extra punten.
Twee Direct Toepasbare Strategieën (Hacks)
Voor deze laatste twee punten wil ik twee tactische, expliciete strategieën bespreken die je morgen al kunt toepassen om je kansen op sociale media te vergroten. Dit zijn geen toekomstvisies, dit zijn onmiddellijke strategieën die nu al werken.
9. ‘Launch for Coverage’: Gratis Verkeer Creëren
De eerste strategie, of verschuiving nummer negen, is de verandering die plaatsvindt in verdiende media en het draaiboek dat je nu kunt gebruiken om tonnen gratis verkeer te ontgrendelen. Ik noem dit ‘launch for coverage’.
De aard van organische sociale media is momenteel dat creators kansen zien om nieuwe verhalen in hun categorie te verslaan als een manier om veel views te krijgen, hun volgers te laten groeien en uiteindelijk geld te verdienen. Dat betekent dat veel geweldige creators op zoek zijn naar gekke, wilde en uitzonderlijke verhalen die ze kunnen coveren, waarvan ze weten dat ze tractie zullen krijgen, en ze zullen gratis content over die verhalen maken. Ik doe dit de hele tijd met technologie en AI.
Als merk zijnde, wetende dit, zou je taak moeten zijn om goedkope maar zeer virale stunts te bedenken die deze gratis organische golf in gang zetten. Dit is verdiende media tot in het extreme.
Een goed voorbeeld hiervan, en een die ik hier wilde noemen, is wat Dr. Squatch deed met Sydney Sweeney. Dr. Squatch is een merk voor mannenpersoonlijke verzorging. Sydney Sweeney, uiteraard de beroemde actrice. Dr. Squatch verkocht Sydney’s badwater in zeepblokken. Er waren er 5.000, beperkte oplage, en ze waren meteen uitverkocht. Maar de onderliggende marketingstrategie was deze ‘launch for coverage’. En ze speelden het perfect. Het punt van hen om dit te doen, was niet de inkomsten uit die zeepblokken. En het ging zelfs niet om de kosten die ze maakten om Sydney Sweeney te krijgen. Het ging erom de massa in beweging te brengen om gratis verdiende media, gratis organische content over Dr. Squatch te creëren en al die miljoenen gratis impressies naar het merk te leiden. Complimenten aan Horoszi voor het bespreken van dit verhaal. Dit was een briljant marketingvoorbeeld. Dit is hoe gratis verdiende media eruitzien in dit tijdperk.
Dus, als je social media of marketing voor een merk beheert, is dit de kans: je zou moeten uitvinden welke doelkansen je kunt nemen om die golf van gratis verdiende media op gang te brengen. En als je het doet, kan het je merk van de ene op de andere dag veranderen.
10. Affiliate Training Bootcamps: Maximale Conversie
De laatste tactische suggestie om te profiteren van sociale media is het opzetten van een affiliate training bootcamp.
Affiliate marketing bestaat natuurlijk al een tijdje, dus dat is op zich niet nieuw. Maar hoe het doorgaans werkt, is dat merken het programma opzetten, affiliates zich aansluiten, en vervolgens moeten die mensen zelf uitzoeken hoe ze content moeten maken om klikken te genereren, verkopen te stimuleren en die affiliate-inkomsten te behalen.
Maar hierin kan worden geïnnoveerd. Er is een enorme kans voor merken die weten wat ze doen met content, om interne trainingsprogramma’s op te zetten om die affiliates te trainen in het maken van betere content en het stimuleren van meer conversie. De beste bedrijven zouden miljoenen moeten uitgeven om hun affiliates op te leiden. Als hun affiliates betere content maken, zijn ze gelukkiger, verdienen ze meer, en verdien jij meer.
Ik sta op het punt om een programma hiervoor te lanceren voor onze affiliates bij Sandcastles.ai. Voor elke maker die deelneemt aan ons programma en een affiliate wordt en het minimale aantal berichten over Sandcastles.ai plaatst, bied ik een gratis training aan die hen helpt om betere content te maken. Dit programma helpt ons natuurlijk, omdat de affiliate-inkomsten voor Sandcastles toenemen, maar meer nog helpt het de makers, omdat ze een vaardigheid verwerven die ze bij elk ander merk kunnen omzetten in geld.
Dus, als je wilt deelnemen aan dit programma voor Sand Castles en je bent een maker die het daadwerkelijk gebruikt en erover zal posten, vul dan dit formulier in. En als je een merk runt waar affiliate marketing belangrijk is, zou je deze strategie ook moeten overwegen.
Dat is alles wat ik heb voor dit artikel. Als samenvatting, dit zijn de sociale verschuivingen, voorspellingen en kansen die we hebben behandeld:
- Nummer één: De toekomst van social media-strategie als tv-netwerken. We bespraken hoe je ze opzet en welke rollen het belangrijkst zijn.
- Nummer twee: AI-influencers. We bespraken hoe je ze aanpakt, welke tools je gebruikt om ze te maken en welke van de twee AI-influencerprofielen elk merk zou moeten maken.
- Nummer drie: De grote divergentie. Deze aankomende trend waarbij AI convergeert en vervolgens mensen uiteenlopen tot gekke, wilde en creatieve content.
- Nummer vier: Creators in residence, die de komende 12 tot 24 maanden de belangrijkste interne rol zullen zijn voor content en contentstrategie voor grote bedrijven.
- Nummer vijf: De content funnel en de ‘long tail’ voor super lange-form content zoals live streaming en social shopping.
- Nummer zes: De toekomst van hardware-apparaten: AR-brillen, schermen en de AI-puck (schermloos), en de toekomst van drie contentmedia (die twee en de telefoon), en hoe bedrijven content moeten creëren voor alle drie.
- Nummer zeven: De toekomst van productontwikkeling en hoe producten en AI-content snel te itereren zonder geld en tijd te hoeven besteden aan samples.
- Nummer acht: Wereldbouw. We bespraken hoe de beste merken immersieve werelden zullen bouwen waar hun klanten en fans in kunnen spelen.
We hebben ook verdiende media hacks behandeld, zoals Dr. Squatch en Sydney Sweeney, evenals affiliate training bootcamps en wat we doen met Sand Castles om daarvan te profiteren.
Zoals gewoonlijk besteed ik veel tijd aan deze artikelen, en ik probeer mijn best te doen om een origineel perspectief te bieden, iets wat je niet elke dag hoort. Dus, als je dit type artikel leuk vindt en je denkt dat ik goed werk heb geleverd, laat dan een reactie achter en vertel me zodat ik meer van dit soort artikelen kan maken. En jongens, vergeet niet dat er veel gratis materiaal in de beschrijving staat, dus zorg ervoor dat je daar gebruik van maakt. En we zien jullie de volgende keer!